جهش تولید

ضرورت تبدیل تهدیدات کرونا به فرصت های جدید تولید و صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ثبت رکورد در شاخص وزنی صادرات غیر نفتی، گفت: در سال “رونق تولید” علیرغم افزایش تحریم ها و اعمال انواع محدودیت های تجاری و اقتصادی، صادرات غیر نفتی ایران رشد مناسبی داشته و مسلما امسال برای دستیابی حداکثری به اهداف “جهش تولید” باید توسعه صادرات را در دستور کار ویژه خود قرار دهیم.

پایگاه خبری دنیای برند، رضا رحمانی افزود: حجم صادرات و واردات کشور در سال 98 به بیش از ۱۶۹ میلیون تن رسیده است و میزان صادرات کشور نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷، افزایش 14 درصدی را تجربه کرده است.

وزیر صمت تصریح کرد: این امر اهمیت توسعه زیرساخت های صادراتی، تسهیل و روان‌سازی امور در حوزه تجارت خارجی را بیش از پیش نمایان می کند.

رحمانی گفت: با تحلیل انجام شده روی نوع کالاهای صادراتی کشور در سال 98، در سال 99 و با اولویت جهش تولید، توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و کالاهای دارای ارزش افزوده بالاتر مورد توجه ویژه‌ قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال با وجود محدودیت های طرح فاصله گذاری اجتماعی، با دستور صریح دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم، بخش تولید به خصوص در زمینه کالاهای ضروری و اقلام بهداشتی با همتی مضاعف و روحیه ایی جهادی در حال فعالیت است؛ این رویکرد فرصت خوبی را فرآهم نموده تا در صورت توقف هر چه سریع تر شیوع کرونا در کشور، بتوانیم این تهدید بزرگ جهانی را به فرصتی مغتنم برای جهش تولید و ایجاد بازارهای جدید صادراتی تبدیل کنیم.

رحمانی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با درک شرایط موجود، با تمام توان با وزارت بهداشت و درمان همکاری می کند تا بتوانیم به سرعت و با تحقق برنامه‌های ستاد مقابله با کرونا بر این بیماری فائق آییم و فضای مناسب برای فعالیت مجدد و پرقدرت همه کسب و کارها را فرآهم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نتایج اقدامات در سال “رونق تولید” نشان می دهد که کشور از ظرفیت های فوق العاده ای برای توسعه برخوردار است و باید همه ظرفیت‌های بالقوه موجود را با همکاری و همراهی یکدیگر بالفعل کنیم.

رحمانی با اشاره به آمار منتشره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی مبنی بر رشد 7 درصدی تولیدات صنعتی کشور در 3 ماهه سوم سال 98، گفت: رکورد زدنی صادرات غیر نفتی و افزایش حجم تجارت کشور به 85 میلیارد دلار، افزایشی بودن بیش از دو سوم تولیدات منتخب کالایی در سال گذشته، افزایش چند برابری تولیدات اقلام بهداشتی فقط در طول یک ماه و…، مؤید ظرفیت های بی نظیر کشور در حوزه تولید و تجارت و امکان تحقق حداکثری اهداف “جهش تولید” است.

وی اضافه کرد: نکته اساسی و مهم در روند واردات کشور در سال 98، مبنا بودن واردات کالاهای اساسی، کالاهای واسطه ای، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی بوده است که حجم اصلی واردات را شامل شده و ورود کالاهای مصرفی کاهش محسوسی داشته و عموم نیازهای کشور از محل تولیدات داخلی تامین شده است.

وزیر صمت با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به بازار 80 میلیونی در داخل کشور، گفت: این مهم، تامین حداکثری نیازهای مصرفی کشور از محل تولیدات داخلی را نشانه گیری کرده و در صورت توجه کافی می تواند حتی به کاهش واردات غیر قانونی و قاچاق کالا نیز منجر شود؛ البته این موضوع مستلزم فعال سازی تمامی ظرفیت‌های تولیدی و احیای جایگاه برندهای داخلی است.

رحمانی تصریح کرد: یادآوری این مسئله یک ضرورت است که پیشرفت های به دست آمده در بخش تولید کشور در سال 98 و احیای تعداد کثیری از واحدهای صنعتی غیر فعال و راکد در همین شرایط سخت و پیچیده تحریم ها حاصل شده و مسلما با همراهی همه بخش های عامل در حوزه صنعت و باور توان بخش خصوصی، می توانیم بسیاری از تهدیدات را به فرصت هایی بزرگ و ماندگار تبدیل کنیم.

وی افزود: از ابتدای امسال و همزمان با نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان “جهش تولید”، آسیب شناسی برنامه های وزارتخانه در سال “رونق تولید” در دستور کار قرار گرفته و سعی داریم با بهره گیری از نقطه نظرات و لحاظ همه دغدغه های فعالان بخش خصوصی و همچنین آرای صاحبنظران حوزه تولید و اقتصاد، برنامه های عملیاتی برای “جهش تولید” را تدوین و اجرایی کنیم و در همین راستا برای محسوس تر شدن آثار تولید، تدوین برنامه ها با اولویت واقعیت گرایی، بازبینی دقیق برنامه های سال رونق تولید، دوری از هر گونه شعارزدگی و نگاه علمی مبتنی بر توانمندی های داخلی در حال انجام است.

همچنین ببینید

Img20230724132753399

پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز 1403

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *