صنایع دستی

دو برند در صنایع دستی از شهر کاشمر

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کاشمر گفت: ۱۲۰۰ هنرمند حوزه صنایع دستی در این شهرستان فعالیت دارند که بسیاری از کالاهای آنان به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم به بازارهای خارجی راه یافته است

پایگاه خبری دنیای برند،

ضا یوسفی روز چهارشنبه در نشست با فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در حال حاضر سه کارگاه بزرگ و ۱۸۰ کارگاه انفرادی صنایع دستی در این شهرستان فعالیت می‌کنند افزود: توجه به گردشگری و صنایع‌ دستی می‌تواند اشتغال‌زایی بسیار داشته باشد.

وی ادامه داد: چند محصول صنایع‌ دستی از جمله فرت بافی و چرم کاشمر دارای صاحب برند رسمی شده‌اند.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کاشمر گفت: با توجه به اینکه تربیت نیروی انسانی یکی از موارد بسیار مهم در حوزه صنایع‌ دستی است در همین راستا طی سال‌های ۹۸ و ۹۷ دوره تجاری‌سازی و بسته‌بندی صنایع‌ دستی را در این شهرستان برگزار نمودیم.

وی با اشاره به فعالیت پنج دفتر خدمات مسافرتی در این شهرستان افزود: در حال حاضر هشت اقامتگاه بوم‌گردی در کاشمر و کوهسرخ مجوز فعالیت گرفته‌اند و اولین اقامتگاه بوم‌گردی منطقه در سال ۹۶ فعالیت خود را در کوهسرخ آغاز نمود.

یوسفی اولویت در توسعه پایدار کوهسرخ را توجه به ظرفیت‌های منطقه عنوان کرد و ادامه داد: بهتر است مسیر توسعه به جای آنکه بر مبنای صنایع آلاینده باشد، بر محور صنعت گردشگری و خدمات قرار گیرد.

وی از دریافت سه موافقت‌نامه اولیه در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این شهرستان خبر داد و گفت: کاشمر در حوزه گردشگری از ظرفیت‌های بسیار برخوردار است، گرچه در این مدت جشنواره‌های بسیار برگزار شده اما شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی را به حاشیه برده است.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی کاشمر نیز در این نشست گفت: کرونا و از سویی تورم افسارگسیخته حوزه گردشگری را با مشکلات جدی مواجه کرده و این حوزه را از بین می‌برد.

رضا شریعتی افزود: ایرلاین‎های داخلی با گذشت بیش از ۶ ماه که سفرها به خاطر شیوع ویروس کرونا لغو شده هنوز پول‌ ما را برگشت نداده‌اند و اعلام می‌کنند پولی نداریم که بدهیم.

وی با اشاره به خسارت فراوان حوزه گردشگری براثر کرونا ادامه داد: در این وضعیت گردشگری حال وخیمی دارد.

یکی دیگر از فعالان حوزه گردشگری نیز گفت: کاشمر برای ورود و حضور گردشگران در منطقه از نبود فرودگاه رنج می‌برد، از سویی برای آوردن گردشگران خارجی با مشکلات و محدودیت‌های بسیار مواجه هستیم.

احمد خلیلی افزود: گرچه جاذبه‌های گردشگری بسیار در کاشمر و کوهسرخ داریم اما نبود موزه مشکل ساز است حال آن که هر شهر منطقه ترشیز می‌تواند موزه منحصر به فرد داشته باشد.

وی ادامه داد: موزه‌های مردم‌شناسی جوابگو نیست و باید از منظر جدید اقدام به ایجاد موزه کنیم که در دیگر نقاط نباشد.

کاشمر یکی از شهرهای زیارتی سیاحتی در جنوب غربی خراسان رضوی است که قدمت دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد. مسجدجامع، مدرسه علمیه حاج سلطان، بند شاهی، یخدان فروتقه، آبگرم کریز، مسیر ییلاقی کوهسرخ، بقاع متبرک امامزادگان سیدحمزه، سیدمرتضی و سیدمحمد و آرامگاه شهید مدرس از جمله آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری کاشمر هستند و فرش دستباف و فرت بافی از جمله صنایع دستی منطقه به شمار می‌روند.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *