کرونا

حمایت از توسعه همکاری‌های تجاری بین بخش‌های خصوصی ایران و اوراسیا

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در جلسه ویدئو کنفرانسی با عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان جمهوری قرقیزستان، آمادگی سازمان توسعه تجارت ایران و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه اوراسیا برای حمایت از همکاری بین بخش‌های خصوصی طرفین به ویژه اتاق بازرگانی ایران و شورای تجاری اوراسیا را اعلام کرد.

پایگاه خبری دنیای برند، به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این جلسه که به منظور بررسی موضوعات مربوط به تجارت بین ایران و اوراسیا، تجارت میان ایران و قرقیزستان و راه‌های توسعه همکاری بین بخش‌های خصوصی طرفین برگزار شده بود، ضمن اشاره به روند تجارت فی‌مابین به ویژه بعد از اجرایی شدن موافقت‌نامه، از توسعه همکاری‌های تجاری بخش‌های خصوصی ایران و اوراسیا حمایت کرد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در چارچوب این موافقت‌نامه موقت افزود:  انتظار داریم گروه کاری در حوزه‌های حمل و نقل، ترانزیت و همچنین تعاملات بانکی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعال شود تا بتوان توسعه تجارت فی‌مابین را به معنای واقعی محقق کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: چنانچه مقامات دولتی زمینه همکاری را به شکل صحیحی طراحی کنند، مشکلات بخش‌های خصوصی طرفین نیز خود به خود قابل حل خواهد بود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نزدیک بودن سالگرد امضای تفاهم‌نامه بین اتاق بازرگانی ایران و شورای تجاری اوراسیا ابراز امیدواری کرد: این همکاری بیش از پیش پیگیری شود و با پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران جلسه ویدئو کنفرانس بین اتاق‌های بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران به زودی برگزار شود و تشکیل شورای مشترک تجاری فی‌مابین در دستور کار قرار گیرد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

در این نشست که با مشارکت نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، زادبوم با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت موافقت‌نامه موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جهت توسعه همکاری بین تجار و بخش‌های خصوصی دو طرف و به ویژه قرقیزستان، توسعه تجارت را مهم‌ترین هدف این موافقت‌نامه عنوان کرد.

عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این جلسه با اشاره به سفر سال گذشته خود به ایران و بازدید از کارخانجات و توانمندی‌های ایران، گفت: ایران امکانات و ظرفیت خوبی برای صادرات دارد و بخش‌های خصوصی قرقیزستان نیز آماده خرید محصولات باکیفیت با قیمت‌ و بسته‌بندی مناسب هستند.

ایبرایف، خواستار تبادل فهرست محصولات صادراتی و وارداتی شرکت‌های صنایع مواد غذایی، دارویی، ساختمانی و پتروشیمی و ایجاد کریدورهای صادراتی در خصوص دو یا سه محصول نمونه بین طرفین شد.

در ادامه دو طرف با تایید حجم پایین فعلی تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ویژه جمهوری قرقیزستان، در خصوص راه‌های توسعه تجارت به ویژه کاهش هزینه‌های صادرات، راه‌های بهینه حمل و نقل، حمایت‌های دولتی، تاسیس مرکز توسعه روابط تجاری_ اقتصادی، تعیین کالاهای اصلی جهت تسهیل واردات و صادرات، مبادلات تهاتری، نمایشگاه‌های تجاری مجازی، ایجاد پایگاهی جهت تجارت الکترونیکی، توسعه تجارت خدمات به ویژه خدمات فنی مهندسی بحث و تبادل نظر کردند.

به کانال پایگاه خبری دنیای برند در تلگرام بپیوندید

گفتنی است، شورای تجارت (کسب و کار) اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک نهاد مشورتی شامل انجمن‌های تجاری و صنعتی کشورهای عضو این اتحادیه است که ضمن جمع‌آوری و ارائه مواضع و نظرات آنها، فضای تعامل بین جامعه تجاری و نمایندگان کمیسیون اقتصادی اوراسیا در حوزه‌های ویژه مانند توسعه کارآفرینی، تولید، تجارت متقابل (درون‌گروهی اوراسیا) و خارجی و مقررات فنی را فراهم می‌کند.

همچنین، مقرر شد پیشنهادات شورای تجارت ارائه شده به کمیسیون اقتصادی اوراسیا، توسط هیأت مشورتی که شامل رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا، اعضای کمیسیون، اعضای هیات رئیسه شورای تجارت و نمایندگان جامعه تجاری است، بررسی ‌شود.

همچنین ببینید

Img20240417101430478 310x165 - دومین دوره رویداد بین المللی «کرمان آیدکس» از 24 اردیبهشت برگزار می شود

دومین دوره رویداد بین المللی «کرمان آیدکس» از ۲۴ اردیبهشت برگزار می شود

رویداد بین‌المللی «کرمان آیدکس» می‌کوشد با فراهم‌سازی زمینه گفت‌وگو بین بخش خصوصی واقعی، اندیشمندان و …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x