تخت جمشید شیراز 660x330 - تخت جمشید؛ برند جهانی ایران که نیازمند بازسازی است

تخت جمشید؛ برند جهانی ایران که نیازمند بازسازی است

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اهمیت تقویت برند گردشگری تخت جمشید در سطح جهانی، از برنامه‌های نوین برای احیای این نگین تاریخی خبر داد. به گفته وی، با اجرای طرح‌هایی همچون برزن جنوبی، بهبود زیرساخت‌ها و راه‌اندازی گردشگری شبانه، تلاش می‌شود تا تخت جمشید به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب و پایدار در سطح جهانی مطرح شود. علاوه بر این، با مشارکت جوامع محلی و برگزاری رویدادهای فرهنگی، تلاش می‌شود تا هویت و اصالت این میراث جهانی حفظ شده و اقتصاد منطقه تقویت شود.

دنیای برند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این مراسم گفت: در حال حاضر با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی و مجموعه میراث جهانی تخت‌جمشید گروهی تشکبل شده که توانسته وضعیت تحول‌گرایانه و توسعه محور را در این میراث جهانی که شاخصه گردشگری فرهنگی کشور است رقم بزند.

محمد ثابت اقلیدی ادامه داد: میراث فرهنگی و صنایع دستی به مثابه دو بال هواپیمای گردشگری است؛ اگر بخواهیم توسعه گردشگری داشته باشیم باید بتوانیم از داشته‌های خودمان از جمله اماکن تاریخی و جاذبه‌های زیارتی که موجبات سفر گردشگران داخلی و خارجی را به محل و زادگاه ما فراهم می‌کنند به نحو احسن بهره ببریم.

ایجاد درآمد پایدار با رونق گردشگری

وی بیان کرد: گردشگری طبقات اجتماعی و اقتصادی جامعه محلی را رونق می‌دهد و به ایجاد درآمد پایدار کمک می‌کند، گفت: چرا شهرستان مرودشت که از میراث جهانی تخت‌جمشید به عنوان پیشانی و برند گردشگری کشور بهره می‌برد باید از اقتصاد این مجموعه محروم باشد؟

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اضافه کرد: تورگردانان معمولا به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که گردشگر بازدید مختصری را از اماکن تاریخی در شهرستان‌ها انجام دهد و به اقامتگاه خود در مرکز استان بازگردد،رمز موفقیت اقتصادی در حوزه گردشگری ایجاد ماندگاری است؛ در حقیقت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که گردشگر با حال خوب و بدون معطلی در منطقه‌ای که بازدید انجام می‌دهد بماند و از سفر خود لذت ببرد؛ نوع نگهداری گردشگر و خریدن وقت از او موجب پویایی اقتصاد گردشگری می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید اتفاقات خوبی را در حوزه گردشگری شهرستان مرودشت رقم زد، گفت: این رویه را باید توسعه دهیم؛ باید در مجموعه دشت مرودشت که در حریم درجه یک و دو تخت جمشید واقع شده به صنعت گردشگری بپردازیم؛ صنایع دیگر مانند کشاورزی و صنایع تبدیلی نباید در این دشت اجرا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: البته باید این موضوع مهم را نیز در نظر بگیریم که در حال حاضر معیشت بسیاری از مردم مرودشت از بخش کشاورزی یا صنعت تأمین می‌شود؛ لذا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با نان مردم بازی نشود.نظام برنامه‌ریزی کشور باید بر اساس اصل واقعیت‌گرایی انجام شود، برنامه‌ریزی و اجرا باید توأم با هم پیش برود.

ثابت اقلیدی در خصوص برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری در شهرستان مرودشت گفت: هدف، ماندگاری گردشگران در این شهرستان است؛ یکی از برنامه‌ها برای تحقق این مهم این است که برزن جنوبی را اجرا کنیم و در مسبر ورودی گردشگران قرار دهیم تا حداقل تا دو ساعت به زمان ماندگاری گردشگر افزوده شود، همچنین ایجاد روشنایی و آسفالت مسیر ورودی تخت جمشید انجام شده و بهسازی دسترسی‌ها نیز در دستورکار است.

او با بیان اینکه تخت جمشید جزو ۱۰ اثر برتر جهان است گفت: آیا آن گونه که باید و شاید توانسته‌ایم فضای پیرامونی شایسته برای این مجموعه فراهم کنیم؟ متأسفانه تخت جمشید دسترسی‌های خوبی ندارد، جنگل‌های اطراف این میراث جهانی به دلایل مختلف از جمله خشکسالی آسیب دیده، امکانات رفاهی گردشگر در این مجموعه بسیار ضعیف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: برای حل این مشکلات مقدمات فراهم، برآوردها انجام و قراردادها منعقد شده و در تلاش هستیم تا سه ماهه آینده اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام دهیم و با مشارکت مردمی، ماندگاری گردشگر را در تخت‌جمشید و شهر پارسه رقم بزنیم.

راه‌اندازی گردشگری شبانه مرودشت

وی گفت: گردشگری شبانه مرودشت باید راه‌اندازی شود،تابستان مرودشت آفتاب سوزناکی دارد اگر این امکان فراهم شود که گردشگری شبانه در تخت جمشید فراهم شود می‌تواند کمک شایانی به ماندگاری گردشگر در این منطقه کند.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه گردشگری شبانه اقتصاد مرودشت را ارتقا می‌دهد، گفت: در شهرستان مرودشت برنامه‌های نرم‌افزاری برای توسعه گردشگری داریم و قرارداد هفت پروژه مرمتی منعقد شده؛ موزه تخت جمشید هم به زودی به یکی از موزه‌های درجه یک کشور تبدیل می‌شود؛ در حقیقت به دنبال این هستیم که زیرساخت‌ها و امکانات تخت‌جمشید در شأن این اثر برجسته تاریخی باشد.

وی با اشاره به اینکه تخت جمشید و آثار تمدنی هویت و ریشه اجدادی ما هستند، گفت: دولت اصرار دارد زیرساخت‌های تخت جمشید را ارتقا دهد، این آمادگی را داریم که مردم بیایند و در خلاهایی که در مدیریت مجموعه داریم یاری‌گرمان باشند.

بالاترین ثروت، فرهنگ است

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید هم گفت: تلاش گروه‌های مردمی برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی در تخت‌جمشید نشان دهنده فرهیختگی مردم این جامعه است، مردمی که در تلاشند تا به دنبال توسعه پایدار باشند یعنی منابع را به گونه‌ای استفاده کنند که این منابع برای نسل‌های آینده هم بماند.

علیرضا عسکری چاوردی ادامه داد: زمانی مردم یک منطقه به توسعه می‌رسند که بتوانند از نظر آگاهی،ثروت اجتماعی ایجاد کنند که این ثروت تبدیل یه سرمایه شود.بالاترین ثروت، فرهنگ است،

او درباره برگزاری همایش نقش جامعه محلی در توسعه پایدار میراث تخت‌جمشید در شهرستان مرودشت گفت: شاید این پرسش مطرح شود که چرا این منطقه را الگو قرار داده‌ایم؟ دلیل انتخاب این منطقه به عنوان الگو این است که تخت جمشید مهمترین اثر تاریخی ایران و جهان است و تاریخ دوران باستانی ایران از این منطقه متولد شده؛ اگر چه هفت یا هشت هزار سال پیش از تخت جمشید هم دوره‌های روستانشینی و خان‌سالاری را سپری کردیم اما نخستین‌بار در منطقه مرودشت بود که یک سازمان امپراتوری شکل گرفت و نخستین‌بار بود که جایی به نام پرشیا متولد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اضافه کرد: تا یک قرن پیش تمام جهان، ایران را به عنوان پرشیا می‌شناختند؛ جایی که حریم پارسه است و به همین دلیل اهمیت دارد که امروز برای توسعه پایدار این میراث کهن تلاش کنیم و برنامه‌ریزی منسجمی انجام دهیم.

وی درباره دیگر اهداف برگزاری این همایش گفت: این برنامه یک برنامه علمی و فرهنگی است که در آن نقش مردم از نظر توسعه پایدار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اشتغال جامعه محلی تخت‌جمشید

عسکری چاوردی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته اقدامات قابل توجهی توسط گروه‌های مردمی مختلف در میراث جهانی تخت‌جمشید انجام شده گفت: امروز شاهد یک تحول بزرگ در تخت جمشید هستیم، آنچه برای ما اهمیت دارد فلسفه و فرهنگ این کار است؛ مهم این است که این جامعه به این حد از شعور و آگاهی رسیده که نه تنها بزرگسالان بلکه کودکان هم برای ساماندهی تخت‌جمشید، ماندگاری و حفاظت از آن تلاش می‌کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: همه کاری که در حال حاضر در تخت جمشید انجام می‌شود یک فلسفه دارد و آن این است که تخت جمشید به عنوان قلمرو حاکمیتی و هویت تاریخی ما توسط مردم و با مشارکت مردم حفظ شود؛ نه تنها درختان این مجموعه بلکه همه میراث تخت جمشید و حجم بسیاری از آثار باستانی کشف شده در این میراث جهانی نیاز به محافظت دارد و این مسیولیت ما را بسیار سنگین کرده است.

وی با بیان اینکه از بهترین متخصصان برای مرمت تخت‌جمشید استفاده می‌شود، گفت: تخت جمشید برای همه دنیا اهمیت بسیاری دارد و مردم ایران هم برای حفظ آن دغدغه دارند و تلاش می‌کنند؛ البته باید تلاش کنیم از تمام سنت‌ها که حافظ فرهنگ کشور هستند هم به عنوان میراث معنوی در حوزه گردشگری بهره ببریم.

عسکری چاوردی ادامه داد: باید اشتغال جامعه محلی تخت‌جمشید را ارتقا دهیم؛ این همایش تلاش می‌کند تا سرآغازی باشد برای ارتقا اقتصاد فرهنگی تا این اقتصاد را در زمینه گردشگری پایدار توسعه دهد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: راهبردهایی که می‌تواند به حوزه زیست، اقتصاد، فرهنگ، سلامت و ایمنی در زمینه گردشگری کمک کند از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ تخت جمشید نه تنها پشتوانه فرهنگی فارس است بلکه پشتوانه فرهنگی ایران و خاورمیانه است.

وی گفت: ما داریم به یک جامعیت در مورد پارسه می‌رسیم و این کار را مدیون تلاش‌های باستان‌شناسی و اقدامات گسترده سال‌های اخیر هستیم.

رونق گردشگری در روستاهای پیرامون تخت‌جمشید

عسکری چاوردی با بیان اینکه نظر مردم و نظر جامعه محلی برای توسعه پایدار مجموعه تخت‌جمشید از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: برای حفاظت از میراث تخت جمشید به دنبال تغییر رویه هستیم؛ مردم باید بدانند این مکان متعلق به خودشان است، می‌بایست به صورت جمعی از این میراث محافظت شود.هدف اصلی، توسعه پایدار فرهنگی و اقتصادی در تخت‌جمشید است.

وی بیان کرد: اقتصاد فرهنگی باید با اتکا به میراث فرهنگی توسعه داده شود و ارتقا یابد؛ جوانان باید در صنعت گردشگری میراث جهانی تخت جمشید سهمی جدی داشته باشند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بر اهمیت ماندگاری گردشگران در شهرستان مرودشت تأکید کرد و افزود: در تلاش هستیم روستاهای پیرامون تخت‌جمشید به عنوان روستاهای نمونه گردشگری با حفظ سنت‌ها شناخته شوند و شرایط ارتقای آنها فراهم شود.

در این مراسم از گروه‌های مردمی و مسئولان حامی میراث تخت‌جمشید تقدیر شد.

تخت جمشید مجموعه‌ای از چند کاخ تو در تو در کنار دشت مرودشت است که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌ و پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان بوده‌است.

این مجموعه جهانی در ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۵۷ کیلومتری شیراز واقع شده و هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *