زرشک

آبنبات زرشک ثبت اختراع شد

پایگاه خبری دنیای برند، محقق و پژوهشگر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: به همت گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان، آبنبات زرشک در سامانه مالکیت فکری کشور به ثبت رسید و ثبت اختراع شد.

ساره حسینی اظهار کرد: محصولات فراسودمند، محصولاتی هستند که علاوه بر خواص تغذیه‌ای پایه دارای اثرات مفیدی در ارتقاء سلامتی و یا کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها باشند.

وی با بیان اینکه این محصولات می‌توانند با افزودن یک ترکیب مفید و یا حذف مواد مضرر از یک فرآورده ایجاد شوند، افزود: بسیاری از محصولات فراسودمند به وسیله ترکیب کردن فرآورده‌های غذایی با گیاهان دارویی تولید می‌شوند.

این پژوهشگر بیان کرد: مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشات بالینی نیز اثرات سلامت بخشی این گیاهان را تایید می‌کنند.

حسینی ادامه داد: آبنبات فرآورده‌ای است که از مخلوط غلیظ شکر و آب همراه افزودنی‌های رنگ دهنده و طعم دهنده تشکیل شده و غالبا این افزودنی‌ها شامل نانوذرات اکسید تیتانیوم هستند.

وی افزود: نانوذرات اکسید تیتانیوم منجر به کاهش توانایی سلول‌های روده در جذب مواد مغذی می‌شود و همچنین توانایی روده در برابر عوامل بیماری‌زا را تضعیف می‌کند.

محقق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: شکر موجود در این فرآورده با افزایش قند خون احتمال ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد و همچنین مازاد قند محصول در بدن نیز به چربی تبدیل شده و موجب افزایش تدریجی چربی و تری گلیسیرید می‌شود که عامل ابتلا به اضافه وزن و چاقی است.

حسینی اظهار کرد: در فرمولاسیون آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون‌سازی از عصاره تغلیظ شده زرشک استفاده شده است؛ این عصاره دارای ترکیباتی مانند آلکالوئیدهای بربرین و بربامین است که دارای اثرات تغذیه‌ای و دارویی اثبات شده هستند.

وی با بیان اینکه میزان ساکارز این فرآورده کاهش یافته و از قند میوه در تولید آن استفاده شده است، افزود: خراسان جنوبی به لحاظ اقلیمی، پتانسیل خوبی برای پرورش گیاه زرشک دارد و تولیدکننده انحصاری زرشک بی دانه در جهان است، اما  متاسفانه بیشتر زرشک تولید شده در کشور خشک شده و با بسته‌بندی نامناسب و غالبا به صورت فله‌ای به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

محقق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: این در حالی است که می‌توان فرآورده‌های متنوع و مفیدی از این محصول استراتژیک استان تهیه کرد.

وی بیان کرد: فرآوری این محصول ارزشمند در خراسان جنوبی و تولید فرآورده‌هایی مانند آبنبات فراسودمند زرشک باعث ارتقاء ارزش افزوده زرشک و رونق بخش کشاورزی می‌شود.

این پژوهشگر بیان کرد: صادرات فرآورده‌های تولید شده از میوه زرشک علاوه بر معرفی و عرضه محصولات استراتژیک منطقه به دنیا و ورود به بازارهای جهانی، افزایش نقدینگی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رفاه اجتماعی در استان را در پی خواهد داشت.

حسینی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با هدف خلق ثروت از پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای با ایجاد مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی و با مدیریت زنجیره تولید، بازاریابی و فروش محصولات استراتژیک استان و حذف واسطه‌ها و همچنین ایجاد برند قوی و معتبر تجاری تلاش کرده است گامی مؤثر در معرفی محصولات استراتژیک استان و فرآورده‌های حاصل از آن بردارد.

وی یادآور شد: فروش محصولات و فرآورده‌های حاصل از آن‌ها در حال حاضر از طریق سایت بیرناب انجام می‌پذیرد.

آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون‌سازی در گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی فرموله و توسط محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و با همکاری امیرحسین الهامی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد سبزوار به عنوان اختراع در سامانه مالکیت فکری کشور به شماره ۱۰۰۲۸۷  ثبت شد.

منبع: ایسنا

بیتشر بخوانید:

عکس یا فیلم تولیدی شما برای حمایت نیاز به ثبت دارد؟
۱۳ شرط برای رد علامت تجاری
چگونه برند خود را ثبت کنم؟
نام تجاری یا علامت تجاری؟
علامت تجاری نیاز به ثبت دارد؟
حمایت از حقوق پدید آورندگان آثار فکری

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *